Mapa
Nepodarilo sa mi získať nejakú historickú mapu, kde by bola nakreslená pôvodná trať ÚRŽ, ale dopracoval som sa aspoň k mapkám, ktoré takmer celú trať znázorňujú.
Lesná železnička Trenčín - Selec je zobrazená aj na OpenStreet mapách.
Mapa pre pochod priateľov lesnej železnice z roku 2015:
(klikni na obrázok pre otvorenie detailnej mapy v pdf)
Do druhej časti článku pripravujem aj zobrazenie trasy cez google mapy so zobrazením výškového prierezu trate.
Technické informácie
Technické parametre železničky:
- rozchod koľají hlavnej trate bol 760 mm;
- rozchod koľají približovacích tratí bol 600 mm;
- hnacie vozidlá: parné lokomotívy v počte 5 ks
- z toho 4 kusy od nemeckej spoločnosti Orenstein & Koppel - Arthur Koppel Akt. Ges., Berlin-Drewitz dodané v rokoch 1912 a 1913 s názvami:
- O&K 5854 ("Selecz"),
- O&K 5855 ("Herta") značený ako U 45 905:
- počet náprav: 4,
- materiál konštrukcie: oceľové plechy a profily,
- spôsob spájania: nitovanie,
- typ parného stroja: dvojčitá tendrovka na mokrú paru,
- usporiadanie náprav: typ D s treťou hnacou,
- spôsob brzdenia: ručná a parná brzda,
- výkon: 110 koní,
- hmotnosť prázdneho rušňa: 16 t,
- prevádzková hmotnosť: 22 t,
- dĺžka: 7 000 mm,
- šírka: 2 200 mm,
- výška: 3 800 mm,
- max. rýchlosť: 25 km/h
- min. polomer oblúka: 40 m, systém Klein-Linder na 1. a 4. náprave pre dosiahnutie malého polomeru,
- počet žiarníc: 108,
- výhrevná plocha: 35,4 m2,
- tlaky pary: 1,4 MPa,
- priemer valcov: 289 mm,
- zdvih piesta: 300 mm,
- v roku 1959 bol vyrobený nový kotol pod v.č. 1711 v železničných dielňach Vrútky,
- v začiatkoch 70-tych rokov hral vo filme "Vlak do stanice Nebe" v réžii Karla Kaychňu,
- od roku 1972 je neschpný prevádzky :( a je žiaľ jediným zachovaným rušňom spoločnosti Orestein & Koppel na Slovensku, čo je ozaj veľká škoda :(,
- technické údaje získané z informačného štítku z uvedenej lokomotívy z múzea Liptovskej dediny;
- O&K 6030 ("Nyuszi"):
- počet náprav: 3,
- výkon: 50 koní,
- hmotnosť: 8 ton,
- prevádzková hmotnosť: 9,8 ton,
- max. rýchlosť: 14 km/h,
- dĺžka: 5 700 mm,
- šírka: 1 750 mm,
- výška: 2 960 mm,
- nádrž pre vodu o objeme: 0,8 m³,
- zásobník pre uhlie o objeme: 0,9 m³.
- viď. zdroj;
- O&K 6584 ("Lehota"):
- počet náprav: 4,
- dĺžka: 6 786 mm,
- viď. zdroj;
- a 1 kus z rumunského Aradu s názvom "Oroten";
- z toho 4 kusy od nemeckej spoločnosti Orenstein & Koppel - Arthur Koppel Akt. Ges., Berlin-Drewitz dodané v rokoch 1912 a 1913 s názvami:
- počet mostov: 16;
- funkčných: 4 ks (k 11.2015);
- nefunkčných: 12 ks;
- dĺžka trate: do 40 km.
Technické parametre píly:
- ročne spracovala 20 000 - 30 000 m3 dreva;
- denne exportovaných 40 vagónov reziva z trenčianskej železničnej stanice;
- vyrábala mäkké a tvrdé rezivo všetkého druhu a stavebné drevo;
- bežne zamestnávala 120 pracovníkov;
Galéria
Odkaz na galériu užívateľa zo stránky hiking.sk: http://hiking.sk/hk/li/sluzby-galeria.html?page=1&autor=1148
Podobné úzkorozchodné železnice
Veľmi pekný článok od autora L. Patera je na stránke vlaky.net. Autorovi sa podarilo zozbierať krásny zoznam všemožných známych a aj menej známych úzkorozchodných železníc v SR.
Ak by ste sa chceli odviesť na úzkorozchodnej železničke, tak odporúčam navštíviť http://kysuckemuzeum.sk/index.php/expozocie-muzea/historicka-lesna-uvraova-eleznica-hluz
Niekoľko slov na záver
Tento článok som chcel napísať už dávnejšie, pretože som nikde neobjavil väčšie množstvo informácií na jednom mieste, ale žiaľ som nemal zozbierané dostatočné množstvo informácií, takže napísanie tohto článku som už zopár rokov odkladal. Našťastie som sa skontaktoval s fajn ľuďmi, akým je aj pán Gerši, ktorému sa chcem aj touto cestou poďakovať, pretože mi poskytol veľmi užitočné informácie k tejto téme.
Ďalej sa chcem poďakovať ľuďom z klubu Slovenských turistov RR Trenčín, združeniu obcí mikroregiónu Inovec a pánovi I. Salvianymu, ktorí takéto podujatia organizujú, čím vnášajú medzi našich obyvateľov znalosť z histórie a aj zo súčastnosti z nášho krásneho regióna. Samozrejme veľká vďaka aj ostatným, ktorých ešte nepoznám a nespomenul som ich v tomto článku.
Dúfam, že tento článok priblíži historickú situáciu okolo úzkorozchodnej železničky, ktorá sa nachádza v našom chotári a žiaľ mnoho ľudí nemá o nej ani potuchy... Preto budem rád, ak uverejnenými informáciami priblížim históriu a aj terajšiu dobu ďalším ľuďom, aby vedeli na akom mieste žijú a ako tu žili ich predkovia.
Použité zdroje
Informačné tabule obce Trenčianska Turná, Autor textu: M. Hanec, Grafický dizajn: M. Hanec, M. Pavlásek, 2012;
Informačné tabule umiestnené pri lesnej železničke;
Článok od autora R. Ščepka, http://scepko.blog.sme.sk/c/222357/Ako-do-Trencina-priemysel-dostali-Historicke-fotografie.html 2.6.2015;
Článok o obci Soblahov, http://www.vlaky.net/servis/objekt.asp?id=459 20.5.2015;
Článok "100 rokov lesnej železnice Trenčín - Selec", http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/4690-100-rokov-lesnej-zeleznice-Trencin-Selec/ 4.6.2015
Propozície k turisticko poznávaciemu pochodu železničkou 2012: http://www.vlaky.net/upload/images/reports/004690/LZ100-P-Selec.pdf a http://www.vlaky.net/upload/images/reports/004690/LZ100-P-Trencin.pdf
Propozície k turisticko poznávaciemu pochodu železničkou 2015: http://www.soblahov.sk/4-pochod-priatelov-lesnej-zeleznice-trencin-selec-21-juna-2015/
Články z fóra k-report.net zo sekcie "Úzkorozchodné dráhy":
1. článok: http://www.k-report.net/diskuse/archiv2010/28/121-archiv-13.html
2. článok: http://www.k-report.net/diskuse/archiv2010/28/121-archiv-12.html
Stránka venovaná technickým informáciám o železniciach: http://www.pospichal.net/lokstatistik/54888-trencin.htm
Úzkokolejka Najdek - Račín: http://www.vzpominky.net/zeleznice/Najdek-Racin/uvod.html
Železničná trať Turček - Štrich: https://rail.sk/arp/slovakia/history/h466.htm
A ďalšie, ktoré som si žiaľ nestihol poznačiť.
Článok napísaný v mesiacoch máj až november 2015. Pripravujem jeho druhé pokračovanie, ktoré bude doplnené o nové skutočnosti.
- << Predch.
- Nasl.
Komentáre vytvorené pomocou CComment' target='_blank'>CComment