November je mesiacom, kedy najviac motoristov vymieňa letné pneumatiky za zimné. Spolu s prezutím rieši mnoho motoristov aj iný problém, a to aké pneumatiky kúpiť. V samotných pneuservisoch býva často veľmi obmedzený výber a navyše na internete sa dajú gumy kúpiť oveľa lacnejšie. Ak sa teda chystáte zháňať si zimné pneumatiky na vlastnú päsť, tu je niekoľko rád, na čo si dať pri výbere pozor.

Správne rozmery pneumatík

Áno, na kvalite záleží, ale treba začať od „Adama“. Na vaše disky určite neobujete hocakú pneumatiku. Jedným dôvodom je, že vám jednoducho nemusia pasovať, druhým to, že za to môžete dostať pokutu. Zatiaľ čo plechové disky majú určitú toleranciu ku gume (môžete obuť mierne väčšiu), hliníkové disky sú nekompromisné a iná pneumatika sa vám zväčša na ne nevojde. V prvom rade sa ale treba držať technického preukazu. V ňom môže byť zaznačený nejaký podobný údaj: 185/60 R16 80H. Čo to teda znamená pri výbere?

Číslo 185 (samozrejme čísla sa líšia od auta k autu) znamená šírku pneumatiky v milimetroch. Spravidla dvojciferné číslo za ním označuje profil pneumatiky, teda jej výška (% veľkosti ku šírke). Priemer pneumatiky má vždy pred číslom písmeno R. Všetky tieto údaje nájdete v technickom preukaze a treba ich zadať pri vyhľadávaní správnej pneumatiky v eshope.

Ďalšie údaje, ktoré budete potrebovať sú hmotnostný a rýchlostný index, označovaná ako napr. 80H či 75T. Ten nájdete tiež v technickom preukaze, no na rozdiel od rozmerov pneumatiky, ktoré musia byť presné, index môžete zvoliť aj vyšší, ako predpísaný. Ten totiž hovorí iba o tom, na akú maximálnu hmotnosť a rýchlosť je pneumatika stavaná.

Ako zvoliť tú správnu?

Pri výbere konkrétneho modelu pneumatík si treba najprv stanoviť svoje požiadavky. Jazdíte dlhé, či krátke trasy? Jazdíte viac v meste, či po krajine? Jazdíte agresívne, či viac na spotrebu?

Zodpovedaním na tieto otázky si dáte aj odpoveď na to, aký druh vybrať. Pneumatiky sa dosť líšia štruktúrou dezénu a tvrdosťou zmesy. Pneu s agresívnejším, záberovým dezénom sú určené do snehu, no majú zväčša horší vplyv na spotrebu, hluk a horšie vlastnosti na vode či suchu. Vďaka ich mäkšej zmesy majú zväčša aj kratšiu životnosť. Naopak, pneumatiky s vyváženejším dezénom majú horšie reakcie a trakciu na snehu, môžu však byť lepšie na suchu, v spotrebe aj výdrži. Medzi tým môže byť množstvo kombinácií vlastností. Pokiaľ nie ste odborník na pneumatiky, ťažko vyberiete tú správnu. Práve preto je dobrý nápad sledovať rôzne testy zimných pneumatík, ako napríklad od ADAC či Českého autoklubu. Tie vám ponúknu skvelý prehľad o vlastnostiach jednotlivých pneumatík, na základe čoho môžete vybrať tú správnu. Nie vždy je totiž najdrahšia pneumatika tá najvhodnejšia.

Pozor na vek a skladovanie gúm

Ak si kupujete pneumatiky, dávajte si pozor aj na ich vek. Veľa sa popísalo o veku pneumatík, ktorý môžete zistiť pomocou tzv. DOT čísla. Jeho posledné 4 čísla predstavujú týždeň a rok výroby. Napríklad číslo v tvare 1211 by znamenalo, že pneumatika je vyrobená v 12 týždni roku 2011. Dôležitejší ako vek pneumatík, je však spôsob, akým boli skladované. Pneumatiky by nemali stáť na sklade viac ako 2 roky, no pri správnom spôsobe skladovania (teplota, uloženie, vlhkosť) sa ich životnosť neničí. Naopak, zle skladované pneumatiky sa môžu zničiť aj po niekoľkých mesiacoch. Samotnú pneumatiku treba vymeniť ak má zjazdený dezén (3-4 mm), alebo zničenú kostru. Pneumatika však už po 4-5 rokoch používania stráca svoje vlastnosti a popraská. Preto ju treba vymeniť, aj keď je dezén dostatočne hlboký.


Komentáre vytvorené pomocou CComment' target='_blank'>CComment

Reklamný banner

Podporte túto stránku

Kliknutím na tlačidlo "Donate" môžete prispieť na chod tejto stránky a na skvalitnenie jej obsahu.

Kto je on-line

Práve tu je 837 návštevníkov a žiadni členovia on-line

TOPlist

Osobná meteorologická stanica (PWS)

Weather Underground PWS ITRENNRE2