Máš turbodiesel z Volkswagen Group vyrobený okolo roku 2000 a neťahá ti tak ako by sa patrilo? Všimol si si znížený výkon? Pri zošliapnutí plynového pedálu sa rozbieha ako vlak? Možno máš podobný problém ako ja a snáď ti trochu poradí tento článok.

Po pár mesiacoch od kúpy môjho auta VW Golf IV som pocítil znížený výkon turba. Prejavovalo sa to najskôr tak, že pri zvýšení výkonu motora (zošliapnutí plynového pedálu napr. pri obiehaní iného auta) som zreteľne pocítil ako auto stratilo ťah. Bolo to dosť nepríjemné a aj nebezpečné, keďže sa mi to stalo pri obiehaní. Ja som samozrejme počítal so stále zvyšujúcim sa ťahom motora, ale ten zrazu prestal ťahať v nevhodnej chvíli - auto prestalo zrýchľovať a ja som už druhé auto nemohol obehnúť. Našťastie som to prežil... Odvtedy sa mi to stalo zopár krát a začalo to byť ozaj častejšie a pravidelnejšie.

Po pár mesiacoch sa strata výkonu prejavila vždy, keď som zošliapol plyn a prešiel s otáčkami motora nad 2500. Auto šlo potom už len ako lenivý medveď max. rýchlosťou 120km/h. Rozbiehalo sa ako vlak. Po vypnutí zapaľovania a opätovnom naštartovaní motora bolo auto plne funkčné, ale len do chvíle, kedy som opäť riadne šliapol na plyn a zvýšil otáčky nad uvedenú hodnotu. Jeden môj známy mi teda spravil diagnostiku a tá zobrazila takúto chybu:
1
Nalezeny chyby: 00575 - Tlak v sacim potrubi 17-10 - regulacni diference - Sporadicky

Začal som sa tomuto problému venovať viacej a hľadať na internete niečo ohľadom tejto chyby. Dočítal som sa, že auto sa pri zistení nejakej nezrovnalosti prepína do núdzového režimu. Vtedy stratí auto výkon. V mnohých prípadoch sa diskutovalo o výmene turba. Žiaľ s touto variantov som sa nestotožnil, keďže nové turbo bolo veľmi drahé a tak som postupne skúšal všetky možnosti nápravy, ktoré som našiel:
- najskôr sme sa pokúsili meniť aj podtlakový ventil (označenie si už nepamätám, ale tuším niečo 75 to bolo), ale žiaľ bez úspechu. Stále tá istá chyba;
- potom som sa dočítal, že treba vyčistiť turbo, pretože lopatky môžu byť zanesené a nenakláňajú sa. To sme aj spravili a turbo sme vyčistili, ale žiadna zmena.

Pri čistení turba sme si všimli, že lopatky sa nenakláňajú tak ako by mali. Tak sme skúšali zisťovať, prečo sa klapky turba nenakláňajú. Po zošliapnutí plynového pedálu sa s lopatkami nič nedialo - nehýbalo sa a ani tiahlo, ktoré ich malo nakláňať. Po potiahnutí rukou za tiahlo, ktoré nakláňa klapky sa turbo rozbehlo a tak sme vlastne zistili, že podtlakový regulátor turba je nefunkčný. Je to taká malá plechová banka, ktorá je súčasťou turba. Samozrejme sa dá z turba odmontovať. Viď. na obrázku v červenom rámčeku.

Nové turbo stálo (v roku 2010) cez 700,-€ a to nie je žiaden špás pre bežného človeka. Repasované turbo stálo okolo 500,-€. Cena novej banky (podtlakového regulátora turba) bola 120,-€ a práca ma stála okolo 100,-€. Čiže určite lacnejšia bola oprava resp. výmena podtlakového regulátora turba ako výmena celého turba. Tá by bola vlastne zbytočná, ale určite by pomohla odstrániť problém, pretože pri výmene turba za nové je nová aj táto plechová banka.

Keďže tento článok píšem už približne po roku od opravy, tak niektoré informácie sú nedokonalé a nepresné. Ja som tento problém odstránil až po roku čo sa prvý krát objavil. Dôvody prečo sa to tak dlho naťahovali boli jednoduché: niekedy som nemal čas tento problém riešiť a inokedy zase chuť. No a do toho všetkého moja nevedomosť v tejto oblasti :) Dalo mi to, resp. hlavne mojim dvom známim dosť námahy odhaliť skutočný problém, ale stále to za to. Týmto sa im chcem aj poďakovať. Zároveň som rád, že od opravy sa mi tento problém už neobjavil.


(ospravedlňujem sa za kvalitu fotografií - bolo to fotené mobilným telefónom v nevhodných podmienkach)

Zopár odkazov, ktoré som mal k tomuto problému uložené:
http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?t=1874
http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?t=38246
http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?t=39711&highlight=turbo
http://www.turbo-tec.eu/sk/contact.php